Jäteauton kuljettajan työ huomataan viimeistään silloin, kun hän jättää käymättä
28.2.2023
Envorin jäteauton kuljettaja Jussi Säteri aloittaa päivänsä normaalisti seitsemältä aamulla. Jonain aamuina päivä voi alkaa jo kuudelta. Säterin auton lavalla kulkee päivän mittaan useita yritysten, kauppojen ja organisaatioiden jätepuristimia ja jätelavoja. Yhteen päivään mahtuu keskimäärin 10 jätelavan tyhjennystä.
Matka suuntautuu päivän aikana monta kertaa Kiimassuon jätekeskukseen tai Envorin omalle käsittelyalueelle. Pääsääntöisesti Säteri ajelee Forssan, Jokioisten, Tammelan ja Someron alueilla. Välillä päiviin tulee pidempiä ajoja esimerkiksi Riihimäelle.
– Yksikään päivä ei ole samanlainen. Päiviin kuuluu samoja jokapäiväisiä tyhjennyksiä, mutta jokaiselle päivälle osuu aina myös jotain uutta. Ajojärjestelijältä tulee tieto päivän ajoista ja useimmiten saan itse suunnitella ajojärjestyksen. Tavoitteena on, että turhaa ajoa ei olisi yhtään.
– Työpäivän pituuttakaan ei aina voi ennustaa. Minulla on työsopimukseen kirjattuna 120 tuntia kolmessa viikossa. Useimmiten kun päivät venyvät, niin voin pitää kolmannella viikolla torstain ja perjantain vapaana.
Säterin mukaan pitkä viikonloppu motivoi tekemään välillä niitä pidempiäkin päiviä. Ylimääräiset vapaapäivät ovat tervetulleita Säterin harrastuksenkin puolesta, hän soittaa ja laulaa metallimusiikibändi Agarwaenissa.
Vaikka auto ja automatiikka hoitaa suuren osan fyysisestä työstä, kuuluu jäteauton kuljettajan työhön myös raskaita tehtäviä. Esimerkiksi lavojen vanttilukot ovat tiukkoja ja vaativat kuljettajalta paljon käsivoimaa.
– Itsestään on pidettävä huolta, että pysyy hyvässä työvireessä. Hyvä ja tasainen syöminen on yksi onnistuneen päivän edellytyksistä.
– Kuljetan parhaimmillaan 27 tonnia painavaa autoa taajama-alueilla ja silloin on oltava koko ajan hereillä. Tällaista autoa kuljettaessa syntyykin eräänlainen kuudes aisti, mikä tarkoittaa hyvää ennakointia ja liikenteen lukemista.
Kuljettajan työ on Säterin lapsuuden haaveammatti ja hän onkin ammattikoulusta valmistuttuaan tehnyt pelkästään kuljettajan työtä. Envorilla hän on työskennellyt jo kohta 12 vuotta.
– Tähän työhön ei pysty kuka tahansa ja siksi se on myös turhan aliarvostettu työ. Itse ajattelen tekeväni tärkeää työtä.